Sustentabilidade: Volta aos fundamentos

Incorporadoras e construtoras precisam resolver gargalos antes de partirem para soluções complexas de sustentabilidade em empreendimentos habitacionais; conheça as principais medidas
Por Gustavo Mendes




Lançar empreendimentos habitacionais mais sustentáveis tem sido um desafio e tanto para as construtoras e incorporadoras, visto que o cenário dos últimos anos apresentou uma série de complicadores: 

falta de operários qualificados, custos em alta, atrasos nas entregas de materiais e escassez de máquinas e equipamentos. 

Em empreendimentos onde há desperdício, retrabalhos e projetos pouco detalhados, o primeiro passo para ser mais sustentável é colocar ordem na casa, antes de partir para um salto tecnológico. 

Por isso, as reportagens a seguir apontam soluções simples – a maioria com baixo impacto nos custos – que colocam os empreendimentos habitacionais no rumo da sustentabilidade, abordando o tema em três áreas: construção, projeto e marketing do produto imobiliário. 

Complementando as reportagens, leia também o debate especial promovido pela Construção Mercado com os representantes das principais empresas de certificação ambiental da construção civil e a entrevista do mês, com o gerente nacional de Meio Ambiente da Caixa Econômica Federal, Jean Rodrigues Benevides.

SUSTAINABILITY IN HOME CONSTRUCTION

The Construção Mercado cover story points out fundamental measures to produce more sustainable home construction. In a segment where sustainability is still crawling, it is important, firstly, to go to basics. 

The reports are about three important phases in an enterprise: Construction – Before adopting revolutionary solutions, home construction companies must do the basics at the work site. 

There are a series of already consolidated solutions that do not depend on huge investments, such as adopting industrialized building processes and materials for rational consumption of water and energy, in addition to a good architectural project favoring, among others, natural illumination and ventilation. Project – To plan, at the project stage, more sustainable homes, is the most viable practice to obtain results in this area. 

At this phase it is possible, for example, to interfere more effectively in the building’s life. The project’s conception should be committed to the customers’, users’, and social-environmental values of the community in which it is inserted.

Sales – The definition of marketing strategy for sustainable enterprises places the contractors in a delicate situation. Sustainability has been made banal by massive propaganda of companies in all sectors – many, inducing ambiguous interpretations by the consumer. 

To be able to stand out amidst so many shady disclosures on the subject, one possible solution is to seek certification from respected de entities. There are several certificates in the market to confer technical consistency to the project.

Nenhum comentário: